Samarbete med Centrum för tjänsteforskning
Två böcker och föreläsningar
Klas fick en dag ett utbrott på alla utvärderingar och lade ut ett youtubeklipp som blev viralt. Per Kristensson på Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads Universitet kontaktade Klas och en dialog inleddes. Det resulterade i att de skrev en bok i ämnet. Boken fick titeln ”I kundens skor – att utgå från mottagarens perspektiv” (2020) utgiven av Volante Förlag. De har skrivit ytterligare en bok ”Rätt räcker inte – att göra nytta på riktigt”, utgiven 2 maj 2025 av Volante förlag. Det är en bok om det mänskliga omdömets revansch. En frustrerad uppgörelse med övertro på mätetal, processer och riktlinjer och där de pekar ut riktningen till ett samhälle där det är viktigare att göra nytta än att inte göra fel.
Klas och Per föreläser tillsammans.
Per Kristensson är professor i konsumentpsykologi och innovation och föreståndare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, som är världsledande inom fältet. I en intervju berättar han själv om varför han samarbetar med Klas. Läs artikeln här!

Tillitsbaserad styrning samt God och nära vård
Klas föreläser mycket om tillitsbaserad styrning med exempel på hur vi kan träna upp varandras omdöme, ofta tillsammans med forskaren Johan Quist, docent inom företagsekonomi. De föreläser även tillsammans om God och Nära vård; tjänstelogik och omställningen till nära vård.
Klas älskar att prata för offentlig sektor, som han tror sitter på framtidens arbetsgivar-valuta, nämligen meningsfullhet.
Johan Quist har varit forskningsledare i den statliga utredningen Tillitsdelegationen och är forskare och vice föreståndare för Centrum kring tjänsteforskning vid Karlstads universitet.