I KUNDENS SKOR

Skapa värde utifrån kundens, medborgarens, gästens, patientens... eller helt enkelt en annan människas perspektiv

En ny bok mitt i kaoset

Från och med den 2 april 2020 finns min nya bok att köpa både i fysisk bokhandel och i nätbokhandeln. Den är skriven ihop med Per Kristensson som är professor i psykologi på Centrum för Tjänsteforskning vid Karlstads Universitet och handlar om att utgå ifrån mottagaren när man agerar. Bokens titel är i “I kundens skor” men egentligen kan det röra sig om vem som helsts skor. Det skulle kunna vara medborgarens/gästens/patientens/ medarbetarens/chefens – eller varför inte Anders Tegnells skor?

Ett centralt begrepp i boken är ordet samskapande. I den nya boken försöker vi visa hur värdet av en organisations erbjudande alltid samskapas mellan “kunderna” och organisationen, och detta kan nog inte illustreras tydligare än av rådande krisläge. Jag och Per har aldrig någonsin i våra liv varit med om en så omfattande insikt hos så många; insikten om att vi alla i samhället samskapar vägen ut ur krisen.

Vi såg hur politiker slutade käbbla och började samarbeta, vi såg hur medborgare hjälpte både varandra och olika myndigheter. Vi ser också hur hela organisationer ställer om och bjuder in till samskapande. Förhoppningsvis kan därför den här boken bli ett stöd att motivera oss allihop att fortsätta riva barriärer och skapa mer och mer värde tillsammans. Hade vi kunnat byta titel på boken utifrån rådande läge hade vi nog valt “I varandras skor”. För ju mer vi går i varandras skor nu – desto mindre kommer vi att döma andra och desto mer kommer vi att kunna hjälpa både oss själva och andra.

Föreläsningar för offentlig sektor och näringsliv

Per Kristensson och jag kommer att motivera dig och din organisation att uppfylla kundernas behov, hjälpa dem att bli bättre och nå sina mål. Underhållande och sakligt visar vi hur viktigt – och svårt – det är att sätta sig in i kundens perspektiv. Det finns inte några mirakelmediciner eller färdiga recept, men väl förhållningssätt, forskning och frågeställningar som kan leda till att man tar några verkligt värdeskapande steg tillsammans med kunden.

Vi anpassar för varje organisation, ledningsgrupp eller enhet

Ni kommer att få nya insikter, ökad motivation och en gemensam spelplan att jobba på.

Sagt om boken:

– Det här är en bok som fortfarande behövs och behöver läsas. Det tar mig emot att säga det, för så borde det inte vara med tanke på hur många år som har gått sedan Riv pyramiderna först gavs ut. Men att sätta kunden först, och hur man gör för att lyckas med det, är fortfarande något som måste betonas och läras ut.
Jan Carlzon, företagsnestor och författare till Riv pyramiderna

– Den här boken ställer en av de viktigaste frågorna man som organisation och ledare kan ställa sig: Vad behöver medarbetarna för att vilja sätta foten i kundens sko? I dag behöver man vara ’kundbesatt’ – nyfiken på sina kunder på riktigt.
Hélène Barnekow, vd Microsoft Sverige

– Det är en bok som innehåller väldigt mycket tänkvärt, klokt och intressant. Tankarna kring samskapande och värdet av resursintegration, och inte minst resonemangen om att våga, om den inre motivationen, den orädda individen och organisationen, tycker jag är lysande och träffsäkra.
Anne Andersson, Kommundirektör Örebro kommun

– Alla som lever i Sverige (och många andra länder) idag kommer känna igen sig i den här mycket underhållande och kloka boken. Låt oss skratta åt tidens pedantiska mätbarhetselände inom alla serviceyrken, och sedan ändra på det!
Jonna Bornemark, professor i filosofi och författare av Det omätbaras renässans

Den här boken visar på ett samtidigt underhållande och sakligt förklarande sätt var utmaningarna för företag och andra organisationer ligger och ger riktlinjer för hur man kan få en tydligare bild av kundens verkliga behov och önskemål. Den ger också praktiska och i forskning väl underbyggda råd för hur man både på det personliga och organisatoriska planet kan skapa förutsättningar för att stötta kunden på ett för både kund och företag värdeskapande sätt.
Christian Grönroos, professor företagsekonomi och författare av bl.a Service Management och marknadsföring

Volante förlag som ger ut boken gör en unik satsning och tillgängliggör den i alla format samtidigt, dvs som inbunden, pocket, e-bok och ljudbok.

Vid köp av större mängd ger vi rabatt beroende på antal.

Per Kristensson är professor i psykologi med inriktning konsumtion och innovation vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, som är världsledande inom fältet. Han forskar om kundbeteenden och om hur organisationer förhåller sig till och samspelar med sina kunder. Han är en uppskattad föreläsare och har uppmärksammats för sin förmåga att förklara komplexa begrepp och samband på ett sätt som gör att alla förstår.
Klas Hallberg är föreläsare, författare och husfilosof. Han betraktar som få andra sin samtid med humoristisk och nyfiket kritisk blick. En sällsynt träffsäkerhet parat med allvarsblandad humor har blivit Klas signum. Klas tillhör de bästa talarna i världen. Han rankades 2019 till topp tio av 5000 talare som studerats av SpeakerRating. Hösten 2018 utsågs han återigen till Sveriges bästa talare då han fick det Stora Talarpriset (Sveriges största oberoende pris).

Föreläsningsturné kommer!

Anmäl dig här till nyhetsbreven så får du veta när det är dags.

STOCKHOLM 5 OKTOBER 2020
– Covid 19-anpassad

kl 15:30 – 17:00 utan paus, Playhouse teater, Drottninggatan 71A
Premiärpris: 980 kr/person ex moms. Bok ingår.
(ordinarie pris: 1280 kr/person exkl moms)

Var femte biljett gratis