Anlita Klas
Jag skräddarsyr!
När du hyr in mig som föreläsare till din organisation så är jag till för er. Jag gör allt jag kan för att vara den pusselbit som ni behöver vid aktuellt tillfälle. Jag kommer inte med en färdig standardföreläsning och ställer in skorna. Jag kommer med en slags besatthet av att göra mig relevant för er.
Hela mitt yrkesliv har jag drivits av en huvudsaklig idé: att organisationer behöver göra sig relevanta för sina kunder/användare/brukare. Givetvis speglar denna idé hur jag själv förhåller mig till mina egna kunder. Häpp! Klas
Omdömen
Några exempel på föreläsningar
I kundens skor!
En föreläsning om att skapa värde ihop med kunderna, användarna, medborgarna – kalla dem vad du vill. Det blir en föreläsning om att ha fötterna i kundernas skor och utgå från kunderna när vi utformar våra erbjudanden och våra processer. Föreläsningen kan riktas antingen till sälj och service, eller handla mer om strategisk höjd och långsiktig styrning.
FÖR OFFENTLIG VERKSAMHET handlar det ofta om tillitsbaserad styrning och värdeskapande medarbetarskap. Om att göra rätt sak och acceptera att den ibland utförs på fel sätt istället för att frestas av lockelsen att göra fel sak rätt bara för att det är enklare.
Jag har skrivit en bok i ämnet ihop med Professor Per Kristensson från Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads Universitet. Boken har titeln ”I kundens skor” och finns att köpa med mängdrabatt för den som vill komplettera föreläsningen med en bok. Jag föreläser även ihop med Per Kristensson. Fråga efter paketpris.
I kundens skor 2.0
En uppföljning av föreläsningen ”I kundens skor”.
När jag kommer tillbaka till samma organisation för att prata om samma ämne blir det naturligt med en kort uppfriskning av minnet sedan förra gången. Ofta sitter något resonemang kvar i organisationen och då kan jag befästa detta. Därefter kan jag både bredda och fördjupa utifrån aktuella behov.
Beroende på vad just din organisation har för utmaningar kan jag t ex fördjupa resonemanget kring:
- Bemötande. Med t ex tågvärden Janne i spetsen kan vi skapa påminnelser och engagemang kring det ovärderliga vardagligt bemötande.
- Eget ansvar. Jag kan gå loss kring att inga processer i världen kan ersätta det egna engagemanget hos medarbetaren, och dessutom påminna om att livet blir roligare när man engagerar sig.
- Värde. Jag kan, med ”I kundens skor”-metaforen som bas hjälpa din organisation att loda lite i vad som faktiskt skapar värde och om kunderna/användarna/medborgarna själva kan få vara med och skapa värdet.
Peptalk i orostider
Man skulle kunna kalla detta för föreläsningsversionen av min show om att LEVA INNAN MAN DÖR som jag just nu åker land och rike runt med. Det är en livsbejakande energiinjektion som inte duckar för att de utmaningar vi har och som ändå fokuserar på hur vi själva kan påverka vår tillvaro. Hur vi både kan må bra och prestera – samtidigt som vi hanterar utmaningar.
En föreläsning som även kan vridas till hur vi utifrån detta perspektiv kan bli ännu mer värdeskapande för våra kunder, brukare, användare. Som vanligt skräddarsys innehållet efter dina/era behov och det blir garanterat en slags allvarsam skrattfest och injektion till deltagarna.
Vardagligt ledarskap
Detta är min variant av begreppet medarbetarskap. Jag pratar om hur vi leder varandra i vardagen och om vikten av att göra sig medveten om vart vi just nu leder varandra – och om vi vill dit.
Ett klassiskt budskap som jag har finputsat i tjugo års tid för att kunna vara lömsk och listig så att det blir en riktigt rolig föreläsning som berör många människor på djupet och faktiskt har visat sig få folk att ändra sig ibland.
Bemötandets magi
Nästan samma föreläsning om den om vardagligt ledarskap, men med mer fokus på just bemötande. En föreläsning som är omöjlig att värja sig mot. Deltagarna blir både plågsamt påminda om hur enkelt och viktigt det är med bemötande, och samtidigt peppade att just agera på de enkla förslag jag kommer med för att lyfta bemötandet både som individ och för hela organisationen.
Varför jag använder humor
Ett kort videoklipp där jag förklarar syftet med humorn
Digitala föreläsningar
”Tack för en kanonbra timme! Det måste vara svårt när man inte får några reaktioner (ingen bild eller ljud från oss), men skratten var många och insikterna likaså. Att du också kopplade till vår vardag gjorde det riktigt spot on”.
Eric Åkerström, Platschef Atea Sverige AB
”Jag blev imponerad över att du lyckades ta dig ”genom skärmen” och nå oss. Du fick med tankeväckande perspektiv och budskap mitt i alla skratt, och dem kan vi fortsätta ha dialog kring och referera till”.
Carolina Gianola, Arbetsförmedlingschef
Exempel på filmuppdrag
Inspirationsfilm om service för ny personal på Urban Deli