Sociala medier

RÄTT RÄCKER INTE

RÄTT RÄCKER INTE
Att göra nytta på riktigt


Ny föreläsning och bok

Boken finns i bokhandeln som inbunden och ljudbok. Länkar till några bokhandlare och streamingtjänster finns längst ned på sidan.
Den inbundna boken kan du också köpa här i
Volante förlags shop.


Jag skräddarsyr utifrån ”Rätt räcker inte”
om att använda sitt eget omdöme för att göra ännu mera nytta

Våra arbetsplatser styrs alltmer av regelverk, policies och rutiner – men hur ser vi till att de faktiskt leder till bättre resultat? Hur skapar vi företag och organisationer där människor inte bara följer riktlinjer utan också bidrar med sin erfarenhet och sitt omdöme för att lösa verkliga problem?

Det blir en inspirerande föreläsning som passar både privat och offentlig sektor, och som givetvis skräddarsys efter din organisations utmaningar och utifrån sammanhanget när föreläsningen äger rum. Den handlar om att fler människor, i fler situationer behöver vilja, våga och få lov att använda sitt eget omdöme för att fatta värdeskapande beslut. Förutom att föreläsningen givetvis skräddarsys så blir det hög energi och en blandning av humor och allvar.

Föreläsningen bygger på den nya boken ”Rätt räcker inte – att göra nytta på riktigt”, som jag har skrivit ihop med professor Per Kristensson från Centrum för tjänsteforskning.

⇒ För frågor kring bokbeställningar eller skräddarsydda föreläsningar till din organisation: mejla info@klashallberg.se
eller gör din förfrågan via formuläret – klicka här:

Sagt om föreläsningar och boken


”Klas Hallberg – tack för en otroligt givande och sanslöst rolig förmiddag! Snacka om rivstart för vårt Kompetensutvecklingsprogram. Nivån är satt – rätt räcker inte.”
Kommundirektör Lena Tegenfeldt

Klas föreläsning gjorde mycket för att sätta stämningen och han ”kröp under skinnet” på oss med sitt finurliga upplägg kring vad som krävs av oss chefer och högsta ledningen.”
Trafikverket, Petra Bjernulf som driver GD-uppdraget ”Kraftsamling för ett närmare Sverige”

”Klas och Per har satt samman en bok där alla, och inte minst vi chefer på högsta nivån, utmanas att fundera på vilka risker en verksamhet måste våga ta, administrativa eller operativa? Läs, inspireras och våga rubba cirklar.”
Jens Mattsson, Generaldirektör FOI

”Det här är en bok som behövs! En träffsäker och djuplodande bok om att skapa verkligt värde som dessutom är rolig att läsa.”
Lisbeth Löpare-Johansson, samordnare Nära Vård SKR

“En personlig, tankeväckande och ibland provocerande bok om vad som egentligen skapar värde: för kunden, medborgaren och samhället. /../ Med en blandning av berättelser, forskning och humor visar de hur mod, omdöme och förtroende är avgörande ingredienser i organisationer som faktiskt gör skillnad.”
Lektör Christer Pettersson, BTJ-häftet nr 9 2025

Nyhetsmorgon TV4

2 maj 2025: Steffo och Sofia i samtal med Per Kristensson och Klas Hallberg:
När ”att göra rätt” inte räcker”

 

 

Se intervjun

Hur gör vi för att komma tillbaka till ett samhälle där vi skapar nytta på riktigt? 

 

”Rätt räcker inte” är en bok om det mänskliga omdömets revansch. En upp­görelse med ett samhälle präglat av en övertro på mätetal, processer och riktlinjer. Där vanliga människor ute i våra organisationer inte får, vill eller vågar göra vad som krävs i ögonblicket för att skapa värde för kunden.

 

När Ingalill och Bo bygger ett attefallshus på tomten vet de inte att huset av misstag hamnar 35 centimeter för nära tomtgränsen. Kommunen meddelar att huset därför måste rivas fastän det inte står på någon annans mark.

Och när en rutten telefonstolpe lutar farligt över vägen kommer en kille från energibolaget för att ta bort den, men när han får frågan om inte den lika ruttna stolpen intill borde tas bort på samma gång, svarar han: ”Nej, jag har ju ingen beställning på den.”

TV4 Nyhetsmorgon intervjuar Per och Klas

Författarna Per Kristensson och Klas Hallberg

Per Kristensson (till höger i bild) är professor i psykologi med inriktning konsumtion och innovation vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, som är världsledande inom fältet. Han forskar om kundbeteenden och om hur organisationer förhåller sig till och samspelar med sina kunder. Han är en uppskattad föreläsare och har uppmärksammats för sin förmåga att förklara komplexa begrepp och samband på ett sätt som gör att alla förstår.

Klas Hallberg (till vänster i bild) är föreläsare, författare och husfilosof. Han betraktar som få andra sin samtid med humoristisk och nyfiket kritisk blick. En sällsynt träffsäkerhet parat med allvarsblandad humor har blivit hans signum. Klas har rankats till en av de nio bästa talare i världen av 5000 talare i en oberoende studie av Speakerrating samt flera gånger utsetts till Sveriges bästa talare.

Skräddarsydd föreläsning – Gör förfrågan här!

Anmäl dig till mitt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om t ex nya föreläsningar, shower och böcker samt annat jag har på gång.