Sociala medier

Välgörenhet och sponsring

Jag är ambivalent kring hur mycket jag ska skylta med att jag ger bort pengar eftersom jag själv är allergisk mot olika typer av greenwashing och godhetsskryt. Samtidigt är det givetvis viktigt att man faktiskt berättar att man ger bort pengar. Alla organisationer som jag givit pengar till vill ju att jag ska tala om det, men det är ju också för att de vill öka värdet på sina varumärken. Det blir alltså oundvikligen lite geggigt i min skalle kring hur jag ska göra med kommunikationen. Jag landar i att jag, eftersom jag tycker det är viktigt att vi talar om för varandra att vi anstränger oss för varandra, så kan jag berätta ungefär hur jag tänker och hur jag gör. Jag brukar årligen ge bort ungefär 10 % av vinsten i mitt företag. Under 2023 har jag fördelat dessa pengar på följande organisationer och verksamheter:

Blåljus i samverkan
Cancerfonden
Hjärnfonden
Blågula Bilen

Nolltolerans mot mobbning
Nattvandrarna

Utöver detta har jag donerat pengar till ett Zencenter i Tyskland där jag själv lärt mig massor om att ha ett ”beginners mind”. Jag har också sponsrat Nacka IBK under fem säsonger hittills. Blågula bilen är en verksamhet jag fått förtroende för, som kör ner lastbilar och förnödenheter till Ukraina.
Jag hoppas detta kan inspirera dig att ge pengar utifrån dina förutsättningar till sådant du själv tycker är extra angeläget.

Anmäl dig till mitt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om t ex nya föreläsningar, shower och böcker samt annat jag har på gång.